دانلود پروپوزال، مبانی نظری و پایان نامه

دانلود پروپوزال، مبانی نظری و پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته های مختلف دانشگاهی

دانلود پروپوزال، مبانی نظری و پایان نامه

دانلود پروپوزال، مبانی نظری و پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته های مختلف دانشگاهی

  • ۰
  • ۰

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش هیجانی نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی می باشد که در ابتدا مبانی نظری هوش هیجانی تشریح می شود. در ادامه پیشینه تحقیق هوش هیجانی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد. 

 

 

 

برای دانلود انواع مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد هوش هیجانی کلیک کنید

 

 می توانید سوالی بود از طریق آدی زیر در تلگرام همراه ما باشید:


آدی تلگرام:

 


یکی از مفاهیمی که در دهه های اخیر مورد توجه قرار گرفته، مفهوم هوش هیجانی است. دلیل این امر توانایی فرضی هوش هیجانی بالا در حل بهتر مسائل و کاستن از میزان تعارضات بین آنچه که انسان احساس می کند و آنچه که فکر می کند؛ می باشد. هوش هیجانی یعنی توانایی اداره مطلوب خُلق و خوی و وضع روانی و کنترل تکانش ها است. عاملی که هنگام شکست ناشی از دست نیافتن به هدف، در شخص ایجاد اندیشه و امید می کند. پیچیدگی های عصر حاضر و سرعت تحولات در عرصه-های مختلف زندگی، نقش یافته های دقیق و علمی روانشناسی را حساس تر نموده است.

 


در مسیر تحولات زندگی اهمیت هوش هیجانی به عنوان یک عامل برای سازگاری مناسب با تحولات، بیشتر مشخص شده  است و در این میان توانمندی های صرفاً عقلانی دیگر نمی تواند پیش بینی کننده خوبی برای موفقیت در زندگی باشند. هوش هیجانی به ما می گوید که چگونه از هوشبهر برای موفقیت در زندگی استفاده کنیم. هوشبهر عبارت است از توانایی یادگیری مجموعه ای از مهارت-های هوشی مختلف، در عین حال می توان آن را مجموعه ای از توانش های نسبتاً کلی مثل توانایی در به خاطر سپردن اعداد و توانایی در واژه سازی دانست. به عبارت دیگر هوشبهر شامل تواناییهای ما برای یادگیری منطقی و انتزاعی است، و به ما می گوید چه کاری می توانیم انجام دهیم. هوش هیجانی به ما می-گوید که چگونه از هوشبهر در جهت موفقیت در زندگی استفاده کنیم. هوش هیجانی به ما در جهت شناخت احساسات خود و دیگران، مهارت کافی در ایجاد روابط سالم با دیگران و حس مسؤلیت پذیری در مقابل وظایف کمک می کند.

 

 

 

برای دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد هوش هیجانی کلیک کنید

 

 

 

 

 

در سال 1990 پیتر سالوی و جان مایر از دانشگاه ییل نظریه قابل فهمی از هوش هیجانی ارائه دادند. آنان هوش هیجانی را نوعی پردازش اطلاعات هیجانی می-دانند که ارزیابی دقیقی هیجان ها در خود و دیگران، ابراز مناسب هیجان و تنظیم انطباقی هیجان به نحوی که زیستن را ارتقاء بخشد در برمی گیرد (بخشی سورشجانی، 1387). صاحب نظران و پژوهشگرانی که به بررسی و مطالعه علمی هوش هیجانی می پردازند، معتقدند که هوش هیجانی می تواند کاربردها و تأثیرات مهمی بر فعالیت های گوناگون زندگی آدمی چون رهبری و هدایت دیگران، توسعه حرفه ای یا شغلی، زندگی شغلی، زندگی خانوادگی و زناشویی، تعلیم و تربیت، سلامت و بهزیستی روانی و ... داشته باشد. از هوش هیجانی نباید به عنوان رقیب یا جانشینی برای توانایی، دانش و آگاهی و مهارت های شغلی نام برد. بلکه باید فرض شود که هوش هیجانی می تواند سبب بهبود و اصلاح فعالیت های حرفه-ای، موقعیت های شغلی و کسب مهارت های لازم و مطلوب گردد (نوری امام زاده ای و نصیری، 1386).

 

 


تاریخچه هوش هیجانی 
قدمت واژه هوش هیجانی به سال 1990 برمی گردد که دو محقق آمریکایی به نام های پیتر سالوی و جان مایر در مقاله خود نخستین بار از این واژه استفاده کردند. از نظر آنان هوش هیجانی عبارت بود از این که هوش هیجانی یعنی شناخت و مدیریت احساسات خود و دیگران و استفاده از هیجان ها برای تحرک و هدایت فکر خود و دیگران. البته پیش از آن ها، یکی از هم دانشگاهی های پیترسالووی به نام هوارد گاردنر نیز نظریه ای با عنوان «هوش های چندگانه » داده بود و در میان هوش های هفت گانه اش چیزی شبیه به هوش هیجانی به اسم هوش درون فردی معرفی کرد (کشفی، 1391).
سیاروچی، فورگاس  و مایر ( 2006، ترجمه ی نوری امام زاده ای و نصیری، 1383) فعالیت های صورت گرفته در حیطه ی هوش هیجانی از سال 1900 به بعد را به پنچ دوره تقسیم کرده است.

 

 

 

 

 

  • ۹۸/۰۶/۰۴
  • مریم آلکثیر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی